reklama

Čo s vysokou spotrebou benzínu?

S cenovou politikou benzínu, je to akoby priama úmera. Každoročne čím viac sa blíži letná turistická sezóna, tým je vyššia cena benzínu. Samozrejme, že to záleží na svetových trhoch. V apríli 2004 som kupoval benzín, liter za 33,40 Sk, v apríli 2005 o trošku vyššie, za 35,30 Sk. Tohto roku je to poriadny skok už cez 40 Sk. Nebudem tu rozoberať to, koľko zarobí na tom štát, koľko rafinéria, koľko majiteľ benzínového čerpadla, tým si vôbec nepomôžem. Mať nízku spotrebu paliva pritom vôbec neznamená, že musí človek jazdiť pomaly. Sú autá, ktoré už od svojho vzniku sa radia medzi úsporné, ale aj autá, ktoré majú „vír“ v nádrži. Ako sa ale vraví, všetko so všetkým súvisí, tak

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

snáď začnem u seba (a to vynechám radu nejazdiť) so znižovaním spotreby a na čo pritom musím dávať pozor: •Jazdím v lete na zimných pneumatikách? Sú z mäkkých zmesí, kladú preto väčší valivý odpor. Okrem toho pri zimných pneumatikách sa predlžuje v lete brzdná dráha. A ešte do toho aj správne nafúkanie.•Technický stav vozidla – najmä brzdový systém a nesprávna geometria. Stačí, aby trošku viazol brzdový valček. Spoznáte to podľa toho, že sú zohriate disky po jazde. •Taká drobnosť ako použitie univerzálneho oleja v motore. Ak je treba meniť olej dvakrát ročne, tak sa oplatí podľa ročného obdobia, letný olej má menšiu viskozitu, motor sa menej namáha.•Váha. To je aj moja choroba, keď otvorím kufor, zistím, že som nevyložil náradie zo záhrady, alebo mám nejakú zbytočnosť ponechanú v aute. Každý kilogram naviac sa prejaví na spotrebe paliva, o to viac energie musíme dať autu, aby sme tú celú hmotnosť rozhýbali. •Najväčšie tajomstvo je v spôsobe jazdy. Jazda plynulá a predvídavá. Pri „krátkych“ vzdialenostiach (do 50 km) získame tzv. športovou jazdou len zanedbateľných pár minút. Mal som možnosť vyskúšať si jazdiť na vozidle, ktorého palubný počítač ukazoval okamžitú spotrebu paliva. Zhrozil som sa, keď som videl, že pri prudkej akcelerácii spotreba dosiahla miestami hodnotu až 29 litrov. Spotreba benzínu rastie v priemere o 2 litre /100 km pri agresívnej jazde. V minulosti som sa zúčastnil súťaže „O ľahkú nohu“ zameranú na čo najnižšiu spotrebu vozidiel. Tam som sa stretol aj s extrémnymi pokusmi znížiť spotrebu, keď majiteľ auta, v snahe znížiť aerodynamický odpor, ešte aj preliepal spoje karosérie. Jazdenie tam však sa pohybovalo na hranici únosnosti (vypínanie motora, využívanie každého kopčeka atď.) nereálne v bežnej premávke, hoci bola snaha sa priblížiť čo najviac bežným podmienkam – jazda v meste a okolí s priemerom do 60 km /hodinu. Výsledky ukázali, že vodiči sú schopní jazdiť so spotrebou aj o 2 až 3 litre nižšou, ako jazdia bežne. Preto, keď nejdeme do krajnosti, dá sa s rozvahou a niektorými zásadami ušetriť minimálne 0,5 l/100 km. Ak niekto jazdí ročne priemerne 20000 km, tak je to už 100 l a suma približne 4000 .-Sk, čo predstavuje možno zmluvné poistenie, a to bez akýchkoľvek investícií. A to už stojí za to, nie? Ešte výhodnejšie je využitie splynovača, kde sú náklady rôzne podľa typu vozidla, no vezmime modelový príklad 20000.- Sk. A jednoduchá matematika: Pri najazdení 20000 km ročne a priemernej spotrebe 8 l plynu na 100 km (spotreba plynu je približne o 1 liter vyššia ako benzínu ale zároveň znižujeme opotrebenie motora), cene plynu modelovo 22.- Sk za liter, ušetríme oproti benzínu na jednom kilometri približne 1 Sk, takže návratnosť je v priebehu jedného roka. Pripomínam, že splynovač sa oplatí mať homologovaný a montovaný v odbornej dielni, aby nevznikli problémy pri cestnej kontrole alebo pri STK.

Dušan Kočlík

Dušan Kočlík

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád, keď sa ľudia na seba usmievajú. Som nenapraviteľný romantik, verím ľuďom, verím v dobro, v pozitívny pohľad na svet, pretože žiť sa naozaj oplatí. Okrem toho mám široký záber, venujem sa motorizmu, fotografovaniu, súťažiam a zastávam názor, že všetko, teda skoro všetko, treba v živote vyskúšať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu